Livslang Læring, tilbagemelding

Sendt til: Tinne Tranum, kontakt for Kandidatforeningen på Aalborg Universitet
Sendt til: Lis Carlsen, kontakt vedrørende Livslang Læring for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet.

Aalborg den 27. august 2008.

Hej!

Uge 34 deltog jeg i Livslang Læring på Aalborg Universitet. Ugen startede mandag 18. august med en forelæsning ved professor Henning Jørgensen med titlen “Hvad blev der af kvaliteten i kvalitetsreformen”.

Det faktiske indhold (elektronisk præsentation) i forelæsningen var en saglig; men kritisk gennemgang af skiftende reformer de sidste 20-30 år, med særlig vægt på Kvalitetsreformen fra 2006-7. Som nævnt en kritisk tilgang til emnet; men, ud fra selve indholdet, en reel behandling af stoffet.

Jeg blev, som deltager i forelæsningen, imidlertid også delagtiggjort i professorens personlige og tilsyneladende meget dybtfølte holdninger til den nuværende regering og flere af dens navngivne medlemmer. Fra citatblokken kan nævnes flere lummert fremførte forsøg på at kæde en påstået biseksualitet hos landets statsminister sammen med bestemte reaktionsmønstre i realpolitikken. Bertel Haarder blev omtalt som ‘Bertel Bims’, Lars Løkke Rasmussen som en ‘festoriginal’ og heller ikke Helge Sander gik ram forbi.

Nuvel – jeg er en stor tilhænger af kritisk forskning og formidling – det er en hjørnesten i vores samfund at vi præsenteres for afbalancerede synspunkter og holdninger, sådan at vi hver især, fra enkeltpersoner og vælgere til politikere og partier, får et bredt fundament at danne en egen mening på.

Men jeg er ikke nogen stor tilhænger af forskning og forskere der ikke formår at adskille egne sym- og antipatier fra deres arbejde. Hvordan kan jeg som tilhører stole på det faglige niveau i en forelæsning der fremlægges af en professor der gør sit bedste for at begå karaktermord på landets demokratisk valgte regering – og på områder der på ingen rationel måde kan relateres til forelæsningens emne, førte politikker eller resultater?

Jeg deltog på andre forelæsninger uge 34 uden at opleve samme subjektive og polemiske form for fremlæggelse, så måske var min oplevelse med professoren blot et enkeltstående tilfælde? (Under forelæsningen var jeg én blandt 2-3 tilhørere der forsøgte at udfordre professorens facon og polemiske stil; men uden mærkbar succes).

Jeg mener ikke forelæsningen “Hvad blev der af kvaliteten i kvalitetsreformen” blev fremført på en måde og med en kvalitet der er i overenstemmelse med hvad man burde kunne forvente på en af landets højeste læreanstalter.

I forhold til Livslang Læring finder jeg at form og præsentation af nævnte forelæsning virker direkte skadelig. Den stærkt polemiske og unødvendigt subjektive facon får i hvert fald undertegnede til at overveje fremtidig deltagelse.

Med venlig hilsen,
Jesper Schultz
Civilingeniør, AAU årgang -91
Aalborg

Advertisements

Skriv et svar

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s