27.10.11 – Ansvar & Økonomi i Folkeskolen – et personligt eksempel, Største A-skrald med ‘dårlig præcision’?, Catch-22


Ansvar og økonomi i Folkeskolen ud fra et personligt eksempel

Sønnike har lige været til den her læse-undersøgelse for ordblindhed (han går i 1.G). En undersøgelse hans mor og jeg efterlyste da han gik i 5te klasse og det var helt oplagt, at han havde store problemer med at læse.

Men det skulle ikke være, han var bare ‘en lidt svag læser’ som skulle træne og læse, så skulle det nok komme.

Det kostede 1 (een) eneste samtale med ‘tale-damen’ på gymnasiet at få programsat en rigtig undersøgelse, og undersøgelsen var helt entydig. En af testene går ud på at vælge ‘det mindst forkerte ord’ i en række forkert stavede ord. Superknægten havde 12 af 38 rigtige og er nu i programmet til indstilling til og bevilgelse af hjælpemidler for ordblindhed. No problem, *hvis* man kan få lov at blive testet.

Jeg har et rigtigt stort problem med Ferslev Skole (hvor han gik), ikke kun ud fra den her ting – selv om det er den største. Skolen er også en konfliktsky og -fornægtende ‘lad-os-tale-udenom’ falliterklæring. En skole som hellere vil ignorere problemer – det være sig svær mobning (ikke mine unger; men alligevel) eller i det aktuelle tilfælde – åbenlyse læseproblemer, som kan afhjælpes med en test *og* en investering – end tage ansvar og initiativ.

Og naturligvis har jeg et problem med mig selv – sønnikes eksempel viser, at selv jeg – som nogen gange kan være lidt strid at høre på – er overdrevent autoritetstro.

Så derfor skal rådet til dig – hvis du løber ind i en situation med ‘The Man’ – det være sig børnenes skole, din læge, børnenes læge, optikeren, specialisten osv. – du skal passe på, ikke at lade dig spise af med noget, du inderst inde godt ved, ikke er godt nok.

Min passivitet har kostet Superknægten mindst 4 års problemer med læsning og et efterslæb ift. at lære, som kunne have været undgået, hvis vi havde insisteret på at blive taget alvorligt – på trods af Ferslev Skoles inkompetence, konfliktskyhed og laissez-faireholdning.


Kraftigste atombombe m. dårlig præcision

En historie i alle de større medier disse dage. USA er ved at demontere den kraftigste a-bombe i arsenalet, en såkaldt B-53 bombe som er 750 (syvhundredeogfemti) gange større end dèn over Hiroshima.

Verdens kraftigste a-bombe
Det fremgår af artiklen, at bomben er berygtet for sin ‘dårlige præcision’.

‘Dårlig præcision’?

Vi taler om et kanonslag der kan omdanne Teheran og opland til en stor glaseret rulleskøjtebane – hvordan kan sådan en bombe have ‘dårlig præcision’?

?

http://jp.dk/udland/usa/article2587229.ece


Lance Armstrong


Catch-22

Jeg kan illustrere begrebet ‘en catch 22’ med et helt personligt eksempel:

Den 2-back intelligenstræner, jeg fortalte om i går, den test som kan forbedre min intelligens, den er jeg så dum til at tage, at jeg ikke gider…

http://en.wikipedia.org/wiki/Catch-22_(logic)


Hvis man venter lidt, begynder savlet at dryppe ned på gulvet...


W&M: Child's play


“Spanish Radio” – Gabriel Iglesias

link

Reklamer

En kommentar til “27.10.11 – Ansvar & Økonomi i Folkeskolen – et personligt eksempel, Største A-skrald med ‘dårlig præcision’?, Catch-22

Skriv et svar

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s